Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dobór rozmiaru ramy

Artykuł | 27 czerwca 2019 |
177

Na dobranie rozmiaru ramy rowerowej trzeba poświęcić dużo czasu i uwagi. Optymalny rozmiar ramy to raczej przedział, w którym mieszczą się rowery, na których dany rowerzysta dobrze się czuje. Ci, którzy stają w obliczu tego problemu po raz pierwszy powinni skorzystać z pomocy niezależnego eksperta. Kolegi rowerzysty, czy doświadczonego i zaufanego sprzedawcy w zacnym sklepie. Jeśli zakup będzie kolejnym rowerem, warto sprawdzić jaką geometrię miał dotychczasowy rower przy pomocy miarki lub katalogu. Na tej podstawie można zastanowić się co Ci odpowiada, a co chciałbyś zmienić.

Sprawdzanie rozmiaru ramy

Uwaga, ramy różnych producentów są swoiste różnią się geometrią i dlatego w różny sposób zachowują się na trasie. Należy pamiętać, że wspornik siodełka zapewnia spory zakres regulacji, ale bardzo istotnym parametrem ramy jest długość jej górnej rury. Ten parametr jest ściśle skorelowany z wysokością ramy czyli rozmiarem. Wysuwając siodełko zmienia się jeden parametr, drugi (długość) pozostaje niezmieniony. Od wysokości (rozmiaru) zależy więc nie tylko odległość górnej rury od wrażliwych części ciała, ale i odległość pomiędzy siodełkiem a kierownicą, czyli stopień pochylenia ciała itd., itd. Dla osobnika o krótkich nogach, długim korpusie i ramionach ideałem będzie możliwie jak największy rozmiar ramy. Tylko wtedy pozostanie dość miejsca na wyciągnięcie grzbietu ponad górną rurą ramy. Dla osób z długimi nogami i kobiet polecamy możliwie najmniejszy rozmiar ramy, czyli wspornik siodła wysunięty najlepiej do znacznika i niezbyt długi wspornik kierownicy. Zabiegi polegające na zmianie długości wspornika kierownicy to już wyższa szkoła jazdy. Gra jest warta zachodu tylko dla świadomych i doświadczonych rowerzystów. Po szczegóły odsyłamy do bikeBoardu z maja 2003 r.

Maksymalny rozmiar ramy 

Znacznik zawsze musi być schowany w ramie

Wysokość ramy musi zapewniać dostateczny dystans pomiędzy górną rurą ramy a kroczem. Ma on pozwolić na bezpieczne zeskoczenie z pedałów bez przykrych konsekwencji. W rowerze górskim rowerzysta, kiedy stoi okrakiem nad ramą, musi mieć możliwość uniesienia przedniego koła co najmniej 15 cm nad ziemię. W rowerach przeznaczonych do użytkowania w łatwiejszym terenie rama może być nieco wyższa, czyli koła nie trzeba uno...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy