Spis treści


Możesz kupić e-wydanie

Magazyn dostępny w sprzedaży od 7.09.2017


AKTUALNOŚCI
Michał Kwiatkowski najlepszy w... pucharze świata!

Michał Kwiatkowski przedłużył kontrakt z drużyną Team Sky do 2020 roku. W kolarstwie to wieczność! Tylko prawdziwi mistrzowie mogą zdobyć sobie tak ogromne zaufanie w jednym z najlepszych zespołów świata. Polak czuje się w gronie „Niebiańskich” znakomicie, chwali zespół z nadzieją patrząc w przyszłość.


TEMAT
W fabryce cukierków

Spotkanie z przewodnikiem na objazd testowych tras projektantów i pracowników Canyona w okolicach Koblencji umówione było na 10:00, a my o 8:00 już kończyliśmy śniadanie. Spontanicznie zaproponowano nam 20 minutowe zwiedzanie nieodległej fabryki rowerów. W pierwszej chwili się usztywniłem, bo wizytacje fabryk nie są dla mnie przesadnie ekscytujące. Zresztą widziałem film GCN, czytałem też parę opowieści o tym jak budowane są Canyony w nowej fabryce i nie odnalazłem w tym niczego odkrywczego. Ale skoro jestem tak blisko, to czemu nie wyrobić sobie własnej opinii?


ROWER 1989
28 lat minęło – Yeti Ultimate

Yeti Ultimate to projekt, który został zrealizowany przez czasopismo MountainBike Action wespół z Johnem Parkerem, założycielem Yeti, w zamierzchłym 1989 roku. Redaktorzy wspierani przez takie sławy jak znany do dziś pinkbajkowiczom Richard Cuningham, zajmujący się wówczas swoim warsztatem, w którym powstawały ramy Mantis, czy jednym z najbardziej aktywnych innowatorów Garym Fisherem, postanowili stworzyć rower będący kwintesencją doświadczeń na polu MTB – idealny rower marzeń, po amerykańsku Ultimate.
[zobacz więcej]


ROWER 2018
Cannondale Scalpel SE 1

Seria SE to nowość na nadchodzący sezon, przeznaczona do ostrzejszej jazdy w trudnych warunkach. Wyróżnikiem Special Equipped oznacza się modele Cannondale ze specjalnym wyposażeniem, takim jak szersze opony, kierownice czy większy skok zawieszenia. Najfajniejsze jest to, że będzie można też kupić szosowego Synapse w wersji SE. Bez zawieszenia, ale inne cechy grupy zostaną w nim uwzględnione, o czym napiszemy wkrótce.


Kross Level TE
Wycieczka ze Świeradowa do Hubertki. Dziennikarze i blogosfera szykują ciężkozbrojne fulle, a sympatyczne Czeszki z jakiegoś portalu to nawet Moony na Hans Dampfach. Chwilę się zastanawiam i odważnie wyfasowuję Levela TE! To nie moja bajka, ale rowerem, na którym ścigają się w pucharze świata, na takich ścieżkach jak Singltrek też powinienem dać radę. [zobacz więcej]


Fuji Nevada 29 1.0 LTD
Polubiliśmy ten rower już od pierwszych chwil na nim. Projektantom udało się stworzyć ramę o geometrii, która zadowoli chyba każdego z grupy docelowej. Nevada jest stabilna, a równocześnie bardzo łatwo zainicjować tym rowerem skręt. W zakrętach, o ile opony pozwolą, jest szybka, przewidywalna i precyzyjna. Na technicznych pasażach, zarówno w górę i w dół, daje poczucie kontroli nad rowerem. [zobacz więcej]


BH Lynx Race RC Carbon Fox
Nastały takie czasy, że każda licząca się na rynku firma stawiająca na rowery XC musi mieć w swojej ofercie ścigacza z pełnym zawieszeniem. Bardzo wymagające trasy zawodów spowodowały, że większość edycji pucharu świata można wygrać tylko płynnie pokonując techniczne odcinki, a w tym pomocny może być właśnie lekki full XC. BH już w poprzednim roku zapowiedział, że taki rower powstaje, na czego potwierdzenie ówcześni teamowi zawodnicy ścigali się na prototypach tego, co możemy oglądać obecnie w wersji sklepowej. [zobacz więcej]


Pivot Mach 5.5
Co to za segment? Wygląda jak porządna maszyna enduro – gruby Fox na przodzie, pokaźne opony, jednorzędowa korba i regulowana sztyca brzmią jak rower gotowy do ustawienia się na starcie oesu. Po rozmowie z chłopakami na stoisku Pivota okazuje się jednak, że Mach 5.5 celuje w segment ścieżkowców, a świadczyć o tym ma skok tylnego koła wynoszący 140 mm czy też całkiem wyprostowany kąt główki wynoszący 66,5° (przy widelcu 160 mm). [zobacz więcej]


Trek Emonda SLR 8
Trzykrotny zwycięzca wielkiej pętli, Vuelty i Giro – Alberto Contador ścigający się w barwach Trek Segafredo - został mocno zaangażowany w promocję nowego modelu Emonda. Jeden z najlepszych „górali” w tym sezonie ściga się na najlżejszym seryjnie produkowanym rowerze na świecie. Oczywiście wyścigowy rower Alberto, żeby zmieścić się w limicie określonym przez UCI ma pewnie dokręcone ołowiane odważniki pod suportem. Jednak dla wszystkich nie startujących w wyścigach sankcjonowanych przez unię kolarską dostępna jest nowa imponująca Emonda. Trek postawił sobie karkołomne zadanie - odchudzić najlżejszą ramę na świecie. Efektem jest rama, która w rozmiarze 54 waży mniej niż 650 g! Rodzi się pytanie: czy na tym da się jeździć?! [zobacz więcej]


Trek Domane AL 3
Nazwa modelu kojarzy się z topowym i bardzo ekskluzywnym rowerem na węglowej ramie, słynnej z płynności jazdy po nierównych drogach, z amortyzacją siodełka i kierownicy w systemie Isospeed. Byliśmy nim zafascynowani i dlatego postanowiliśmy sprawdzić jak spisuje się prostsza i zdecydowanie tańsza wersja oparta na aluminiowej ramie z węglowym widelcem i bez żadnych systemów tłumiących drgania. Co prawda Trek przy opisie widelca używa określenia Isospeed, ale nie ma w nim żadnego zawiasu tylko wszystko sprowadza się do odpowiedniego układu włókien.


Giant Propel Advanced SL Disc
Giant zdecydowanie nie bał się kontrowersji przedstawiając drugą generację Propela – dedykowanej szosówki aero. Będzie dostępna tylko z hamulcami tarczowymi, z kołami o różnych głębokościach profili z przodu i tyłu. Ogromny zintegrowany mostek przyćmiewa najpotężniejsze wsporniki profesjonalnych sprinterów, a z perspektywy profili aerodynamicznych, rama ma tyle wspólnego z poprzednią wersją co pocisk z kroplą. Czy w tym szaleństwie jest metoda?
[zobacz więcej]


Specialized Turbo Kenevo Expert 6Fattie
Elektryczny KTM Freeride E-XC waży 108 kg, ma 250/260 mm skoku i kosztuje 46 tysięcy. Jego zdolności możemy podziwiać w czasie pucharów świata XCO, gdy na podjazdach zostawia za sobą Schurtera czy Langvad. Ale to elektryczny motor krosowy (e MX) bez pedałów, nielimitowany przepisami EU dotyczącymi pedeleców, dlatego mocy ma aż 15 KM. Spec proponuje maszynę, która spełniając przepisy UE, nie jest rowerem dla holenderskiego emeryta tylko prawdziwe elektrycznym enduro. Czy świat jest gotowy na legalnego eBike, którym można zaszaleć na zjazdach i hopach? [zobacz więcej]


ROWER
Wheeler Eagle 400

Rower został rzucony na głęboką wodę. Co prawda była susza i ciężko było znaleźć choćby małą kałużę, ale trasa Myślenickiego Bike Maratonu to prawdziwy ocean możliwości testowych. Przed pierwszą jazdą miałem kilka obaw. Największą była masa roweru w perspektywie kilkukilometrowych podjazdów, kolejną - nielubiana przeze mnie gięta kierownica. Za pierwsze dość łatwo przejechane podjazdy winiłem świeżość w nogach, ale już kolejne pokazały, że rowerem da się jeździć po dużych górach.


B’TWIN Rockrider 920
Ten test nie był typowy, bo w jego ramach wystartowałem 920-tką w crosstriathlonowych zawodach Xterra. Trasa odcinka rowerowego w większej części poprowadzona została bardzo krętymi i ciasnymi ścieżkami, na których rower wykazał się ponad przeciętną manewrowością. Nie jest to wyłącznie zasługa kół 27,5'', które w ciasnych nawrotach i ciągłych zmianach tempa nie tylko nie ustępowały, ale nawet dawały przewagę nad 29'', ale głównie bardzo dobrze skomponowanej geometrii.


Rose Pikes Peak 3 EN
Inżynierom Rose najwyraźniej spodobała się idea rosyjskiej matrioszki, bo postanowili pokazać ile rowerów zmieści się w tym jednym. Efekt jest przytłaczający, a ja spędziłem co najmniej 3 dni ogarniając o co chodzi. Na początku, nie patrząc na liczby, postanowiłem zagrać kozaka i wypuściłem się na podjazd z Progeo ustawionym w pozycji „slack”. Dość szybko okazało się, że w tej konfiguracji pod górę się po prostu jechać nie da. [zobacz więcej]


SPORT
Tour de Pologne naszym „towarem eksportowym”

Tegoroczna edycja wyścigu Dookoła Polski przekonała nas, że pod względem poziomu organizacji imprez Polacy reprezentują najwyższy światowy poziom. Możemy też z ręką na sercu powiedzieć, że Tour de Pologne pod kątem atmosfery, a także otoczki wyścigu należy do najlepszych imprez kolarskich na świecie.


PRZYGODA
Szukając śniegu na Czarnym Lądzie

Czarny dym drażni moje gardło. Kaszlę i przecieram załzawione oczy. Od ponad godziny stoję nad stalową beczką z płonącą zawartością, a obok mnie grzeje się również piętnastu czarnoskórych mężczyzn. Nie, to nie dzielnicowe zbiry i nie jesteśmy na Bronxie. Zamiast strzelb, pistoletów i zakazanych substancji mamy plecaki wypełnione rowerowym stuffem, a w miejsce zdezelowanych bryk mamy fulle do zadań specjalnych.


ROVESTORY
Canyony Endurance WMN dookoła Babiej Góry

Po sukcesie ubiegłorocznej wyprawy dookoła Tatr stałem się etatowym organizatorem wycieczek dla naszych redakcyjnych dziewczyn. Z przyjemnością. Tym razem wyzwanie miało brzmieć równie spektakularnie i obejmować jakąś fajnie brzmiącą część mapy Polski. Dziewczyny rzuciły propozycję czegoś damskiego: np. Babia Góra. [zobacz więcej]


Babski dzień w Innsbrucku
Od jakiegoś czasu szukam miasta idealnego do zamieszkania. Zielonego, bliskiego naturze, gdzie panuje hegemonia rozsądnych władz, a nie deweloperów, i w którym nie dostaje się raka płuc od oddychania. Mam tylko jeden dzień, żeby przekonać się, jaki jest Innsbruck.


PORADY
Jak się nie spalać

Czy tego chcecie czy nie – idzie zimne. Jedni cieszą się już na śnieżne przeprawy na grubasach, drudzy drżą na myśl o trenażerach i siłowniach. Dwa różne podejścia, dwie odrębne strategie. Dzieli je motywacja – potężna siła napędowa, dzięki której jedni przenoszą góry, a inni spalają się w przedbiegach.


Stań na nogi po bańce
Medycyna Wschodu już dawno dotarła na Zachód, a stawianie baniek przeżywa renesans – teraz już jako „cupping”. Pomimo że nie ma zbyt wielu naukowych potwierdzeń skuteczności działania baniek w przypadku odnowy powysiłkowej, to nie przeszkadza to w jej całkiem sporej popularności. Co więcej, po ostatnich letnich Igrzyskach Olimpijskich w Rio de Janeiro, metoda ta zyskała kolejnych zwolenników, głównie dzięki pływakowi Michaelowi Phelpsowi, zachwalającemu jej właściwości. Lekarze i naukowcy podchodzą do tego jednak z dystansem, głównie z powodu braku mierzalnych dowodów na to, że działa w przypadku sportowców. Ale również w tej grupie pojawiają się czasami głosy „na tak’’.


Ustawianie przerzutki smartfonem
Smartfon służy nam rowerzystom do nawigacji i zapisywania naszej aktywności (patrz tekst „Smartfon w rękach kolarza” bB #4/2017). A gdyby tak dało się nim ustawiać przerzutkę? Pomijamy tu system Shimano Di2, który dzięki aplikacji mobilnej pozwala się regulować. Rozwiązanie OTTO umożliwia regulowanie mechanicznych napędów Shimano od 9 do 11 biegów i SRAM z pominięciem napędów 1x11/12. Pełna lista kompatybilnych napędów dostępna jest na stronie ottodesignworks.com.


Skręcany Press-Fit
Suporty press-fit zaczęły pojawiać się wraz z popularyzacją carbonu. Wklejanie aluminiowej tulei z gwintem zwiększało masę ramy i było skomplikowane technologicznie. Wciskane suporty ułatwiły życie producentom, którzy nie musieli się martwić jakością wykonania gwintu i tym, że ktoś mógłby go zniszczyć demolując bezpowrotnie (no prawie) ramę. W Press Fit miski z łożyskami wciskane są prasą w ramę, a dokładniej jej mufę suportu.

EKWIPUNEK
Opony Specialized Renegade 2Bliss Ready

Testowana przez nas opona jest topowym modelem przeznaczonym na suche trasy XC i maratony. Została całkowicie przeprojektowana względem poprzedniej wersji, a bieżnik stworzono z nowej mieszanki Gripton, stosowanej we wszystkich nowych modelach tej marki. Zastała wykonana w większości z syntetycznego kauczuku z dodatkiem dwutlenku krzemu.


Opony Schwalbe Rocket Ron EVO
Na początku sezonu miała miejsce głośna medialnie premiera całkiem niemedialnej części rowerowej – niemiecki producent przedstawił cztery nowe mieszanki gumy o nazwie Addix, a paczka owinięta taśmą izolacyjną w czterech kolorach wylądowała na moim biurku. Mieszanki różnią się miękkością, szybkością powrotu do pierwotnego kształtu i odpornością na ścieranie z czego wynika przeznaczenie opon.


Pompka Bontrager Air Rush CO2
Pompka CO2 to niezbędnik startowy każdego kolarza górskiego. Ale konstrukcje producentów znacznie różnią się od siebie. Testowany model jest kompatybilny z gwintowanymi nabojami o pojemności 16 g. Aluminiowa osłona naboju jest przykręcana do głowicy, co zabezpiecza i uszczelnia połączenie oraz zmniejsza możliwość odmrożeń przy kontakcie z metalowym zbiornikiem CO2 podczas wystrzału powietrza.


Strój ZeroRh+ Dryskin Airx Baggy Bibshorts i Hunt Jersey
Komplet pochodzi z serii Power Logic - najbardziej zaawansowanej i wykonanej z najlepszych materiałów. Ale nie jest to kolejny super trykot aero dla prosów, tylko ekskluzywny zestaw przeznaczony do MTB lub turystyki. Największym zaskoczeniem jest rozmiarówka. Włosi zaprojektowali ubrania o znacznie zawyżonej numeracji. Jestem szczupły, zazwyczaj noszę S-kę lub M-kę. Natomiast po przymierzeniu do testu wybrałem komplet w rozmiarze L.


Strój POC Resistance Pro Enduro
Na modzie się nie znam, ale wiem jak w rzeczywistości wygląda ciotka Grażyna. Nie poznałem jej na weselu kuzynki, bo po kieckę pojechała aż do jakiegoś krawca w Paryżu czy gdzieś. Gość znał się na rzeczy. Na tym samym weselu przedstawiono mi też narzeczoną innego kuzyna. Wszyscy faceci się za nią oglądali. Będzie z niej miał pociechę, bo ubrana w sukienczynę z Tesco cały czas patrzyła mu w oczy. Wbrew pozorom te reminiscencje są a propose opisu odzieży POC, tylko wytrzymajcie do końca.


Błotniki uniwersalne
Kiedy suchy i przyjemny singiel nagle zmieni się w błotny wąwóz lub zacznie niemiłosiernie padać, z odsieczą twarzy i plecom przychodzi błotnik uniwersalny. Jego uniwersalność polega na tym, że pasuje do większości rowerów, jest lekki, szybko się go montuje oraz ma niewielkie rozmiary pozwalające na przewożenie w małym plecaku. Taki błotnik jest zazwyczaj wykonany z cienkiego plastiku przypominającego teczkę na rysunki.


Błotniki uniwersalne plus
Zbliża się jesień, po upalnych dniach zostało tylko wspomnienie a pogoda coraz częściej zaczyna płatać figle i musimy stawić jej czoła zaopatrując swój rower w błotniki. Możemy kupić błotniki dedykowane do naszego roweru lub wozić w plecaku proste uniwersalne jakie prezentujemy na wcześniejszych stronach. Możemy też wybrać produkt pośredni – nazwany przeze mnie błotnikami uniwersalnymi plus.


Kaski z nakładką
Jednym z głównych parametrów kasków, zwłaszcza szosowych z wyższej półki, jest efektywność wentylacji. W sezonie letnim ma to ogromne znaczenie, zwłaszcza podczas wyścigu gdzie intensywność wysiłku jest maksymalna. Jednak jesienią czy zimą wysoka przewiewność może już nie być atutem a wręcz stanowić wadę.


Wełna na chłody i upały
Pamiętacie wełniane swetry albo skarpety robione na drutach przez nasze babcie? Były grube i niesamowicie ciepłe, ale przede wszystkim w kontakcie z gołą skórą okrutnie gryzły i drapały. Wełna Merino to zupełnie inna historia. Pozyskiwana jest z runa owiec rasy Merynos, pochodzących z Australii i Nowej Zelandii. Jest bardzo przyjemna w dotyku, delikatna a zarazem wytrzymała.


Rękawiczki XC z długimi palcami
Czym powinny charakteryzować się idealne rękawiczki dla maratończyka? Powinny być lekkie, cienkie i przewiewne, a przy tym wytrzymałe i dobrze dopasowane do dłoni. Ważny jest także pewny chwyt kiery, a to umożliwią silikonowe wstawki od wewnętrznej strony dłoni bądź antypoślizgowy materiał.


Rękawiczki Endura MTR II
Bardzo przemyślane i funkcjonalne rękawiczki sprawdzające się w szerokim spektrum jazdy zaczynając na wyścigach XC, poprzez ogólnie pojęty Trail aż po lekkie enduro. Wierzch wykonany z cienkiej, bardzo elastycznej siateczki sprawia, że są idealne na umiarkowanie ciepłe, ale i upalne dni, gdy z pomocą przychodzi wstawka na kciuku z miękkiej tkaniny do ocierania potu.


Torebki biodrowe
Na przestrzeni dwóch ostatnich sezonów „nerki” stały się bardzo popularną alternatywą dla plecaków. Są po temu powody: mały rozmiar i wynikający z tego (oraz braku szelek) fakt, że nie ograniczają ruchów rowerzysty. Nie mniej istotny jest też modny wygląd i niezakłócona ekspozycja logotypów sponsorskich na koszulce. W wielu przypadkach mniejsza „nerka” okazuje się być praktyczniejsza niż nawet najmniejszy plecak.


Koła Vision Metron 55 SL
... i życzę ci żebyś jeździł w wietrze - zakończył przedstawiciel marki wręczając mi koła do testu. Zabrzmiało jak średniowieczna klątwa, ale w tym przypadku chodziło o zwrócenie uwagi na ważny aspekt technologiczny w nowej odsłonie kół Vision. Obręcz o wysokości 55 milimetrów sprawia, że koła zaczynają naprawdę istotnie wpływać na zachowanie roweru.


Strój Raso Classic Bib Shorts i Elegant Dots Jersey
Tym razem testujemy komplet odzieży szosowej z regularnej kolekcji. Otwieramy więc bardzo eleganckie, dizajnerskie pudełko. Na pierwszy rzut oka świetna jakość wykonania. Równiutkie szwy, precyzyjnie skrojone panele oraz przyjemne w dotyku materiały.


Owijki
Pierwszą owijkę stworzyła firma Velox w 1903 roku, materiałem była czysta bawełna podklejona tylko taśmą – zaczął nasz ekspert Konrad Korzeniowski, kolarz szosowy z ponad trzydziestoletnim doświadczeniem. W momencie swoich narodzin owijka zasadniczo miała tylko jedno zadanie – poprawę chwytu kierownicy, bo ówcześni kolarze korzystali tylko z krótkich chwytów na końcach kierownicy, a jej pozostała część była nieosłonięta. W miarę rozwoju osprzętu doszły kolejna funkcje, jak maskowanie kabli prowadzonych po kierownicy czy poprawa komfortu jazdy.


Spodnie Bontrager Velocis Halo Bibshorts
Świadomość polskich kierowców i szacunek wobec rowerzystów rośnie z każdym rokiem, jednak każdy odblaskowy element poprawia spokój. Oprócz lampek i odblasków na butach spodenki wydają się dobrą – bo dużą - powierzchnią odbijającą. Halo wykonane z tkaniny Profila Power w technologii Pixel, we fluorescencyjnej barwie, z odblaskowymi wstawkami na plecach i nogawkach podnoszą dostrzegalność po zmroku w znaczący sposób. Przeprowadziliśmy mały test.


Nałokietniki Scott Solider 2
Czytałam ostatnio statystyki dotyczące urazów podczas jazdy na rowerze górskim. Na pierwszym miejscu, jak pewnie się domyślacie są kolana. Drugie miejsce, przed głową, zajmują natomiast łokcie. Warto więc zadbać o ich odpowiednią ochronę, tym bardziej, że kontuzje tej części ciała mogą nam mocno utrudnić życie.


Kask Shred Short Stack
Nisko zachodzący na potylicę kask inmoldowany od góry i dołu skorupy. Występuje w kilku dość efektownych wersjach kolorystycznych (tutaj Woodland), ale oprócz tego jest bardzo niepozorny. Okazuje się jednak, że jego producenci naszpikowali go intrygującymi technologiami. Skorupa ze spienionego EPSu ma wbudowane panele ze stożkowatych struktur zgrupowanych w szachownicę.


System nawadniania Source Convertube
Może się wydawać, że to po prostu rurka do podawania picia. Jednak jej konstrukcja jest bardzo przemyślana i daje nam ciekawe możliwości. Zakończona jest ustnikiem Helix Valve znanym z bukłaków tej firmy. Ma on możliwość zamknięcia przepływu (pół obrotu ustnika) oraz kapturek chroniący przed brudem. Sam ustnik po nagryzieniu daje niezbyt dużą ilość płynu, więc dla dużego łyku trzeba mocno „zassać”. Drugi koniec rurki zakończony jest nakrętką z gwintem.


Bagażnik Thule Easy Fold
Teoretycznie to nie jest najważniejsze, ale jako pierwsze rzuciło się nam w oczy. Złożony Easy Fold tworzy regularną bryłę i można go trzymać nawet pod biurkiem. W garażu ginie i nie można go znaleźć! Zmieści się nawet do szafy w przedpokoju, o bagażniku samochodowym nawet nie wspomnę. Po drugie, również nie najważniejsze, ponieważ ma kółka jego masa nie ma znaczenia, do haka doturla go nawet młodszy syn.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWERY 2018

28 lat minęło – Yeti Ultimate

Odzież, akcesoria i dużo, dużo więcej!