Spis treści


Możesz kupić e-wydanie

Magazyn dostępny w sprzedaży od 6.07.2017


AKTULANOŚCI
III Podhalańskie Cyklowarsztaty

Podhale przywitało nas piękną pogodą, a bazą główną warsztatów jak zawsze był gościnny MTB Hostel w Kościelisku. Tradycyjnie uczestnicy zostali podzieleni na kilkunastoosobowe grupy i o godzinie 9:00 kolorowy peleton wyruszył z bazy, wprawiając w zachwyt wszystkie mijane osoby. Część osób wybrała się do Doliny Chochołowskiej, gdzie łagodną drogą wśród pięknych tatrzańskich szczytów można dojechać do schroniska z pyszną szarlotką. Reszta uczestników pognała kultowym podjazdem na Mietłówkę, który szybko obrazuje kto w nocy spał, a kto siedział z... bidonem i ogórkami przy ognisku.

TEMAT
29” z dużym skokiem

Gdy koła 29” wtaczały się na arenę XC i XCM, wszyscy pukali się w głowę i nie chcieli zaakceptować dziwactwa amerykanów. Dziś już każdy, kto kupuje nowy rower do ścigania, bierze dwudziestkę dziewiątkę. Jednak w jeździe grawitacyjnej opór był silniejszy. Większe koło to mniejsza sztywność i inercja utrudniająca loty ze zmianą kierunku. Rozwój takich pomysłów jak Boost i postęp technologiczny w samym procesie produkcji sprawił, że koła spełniają oczekiwania nawet najbardziej radykalnych użytkowników, dlatego walkę na froncie „rozmiar koła” 27,5” vs 29” rozgorzała na nowo.


Piąty punkt podparcia. Dopasowanie siodła.
Pozycja na dwóch kółkach bez wątpienia nie jest naturalna dla ludzkiego ciała, a mimo to ambitni amatorzy spędzają na rowerze nawet kilkanaście godzin tygodniowo. „Jak wygodnie ustawić się na rowerze” jest jednym z głównych tematów rozmów pomiędzy zawodnikami. W bB #4/2017 szeroko zajęliśmy się fittingiem oraz wkładkami do butów. Teraz przyszedł czas na najbardziej oczywisty i delikatny zarazem temat: siodła oraz... wkładki w spodenkach. Tak, to również bardzo istotny element (również dlatego, że najbliższy ciału). Czołowi producenci rozróżniają wkładki w zależności od rodzaju jazdy, ilości czasu spędzanego na rowerze, ale i szerokości… siodełka.

ROWER
Yeti SB5.5 Carbon

Po powrocie z pierwszej małej rundy nie mogłem uwierzyć własnym oczom, patrząc na rozmiar opon – twentyniner?! Zaskoczenie było tym większe, że zabrałem Yeti na spacer po jednych z najbardziej krętych odcinkach w Polsce i za każdym razem czułem, że zakręty kończą się dla Yeti wcześniej niż poprowadzona wstążka ziemi. Adaptacja wymagała kilku godzin, żeby nie szarpać maszyny aż tak mocno.


Specialized Epic – Generacja Z
Epic to podobno najczęściej wygrywający full XC w historii. Zanim Specialized wystąpił z takim oświadczeniem, z pewnością bardzo dokładnie przebadał sprawę na poziomie pucharu świata, igrzysk itp., żeby ktoś nie zarzucił przechwałek. Ale jeśli weźmiemy pod uwagę wyścigi amatorów... to osobiście jestem święcie przekonany, że jest synonimem czeskich wyścigów XC, alpejskich maratonów i afrykańskich etapówek. Żywa legenda i co tu dużo mówić – ruchoma skamielina.


KTM Myroon 29 Master
W redakcji wyglądał całkiem niepozornie. Co prawda podzespoły takie jak widelec czy pełny napęd XT świadczyły, że jest to dobry rower, ale brakowało błyskotki, która by uwiodła od pierwszego wejrzenia.
Po wjeździe w teren szybko zapomniałem o wstępnym wrażeniu krótkości, a rower dostosował się do mnie. Pozycja za kierownicą okazała się wręcz wymarzona. To, co potrafi Myroon w terenie jest wręcz oszałamiające, co podkreślali wszyscy testerzy.


GT Zaskar Carbon 29 Expert
Kiedyś dałbym wiele, żeby przejechać się na Zaskarze... Na spełnienie marzenia przyszło mi czekać kilkanaście lat. Przekonałem się, że magia wciąż działa – pomimo bagażu doświadczeń z jazdy wieloma fantastycznymi maszynami, na samą myśl o testach GT uśmiech nie chciał zniknąć z twarzy. Historią tego modelu można by zanudzić, ale ja pamiętam takie czasy, w których plakaty Del Piero* zastępowano właśnie tymi z Zaskarem.


Whyte T130C Works
Kiedy przyjechał, po redakcji rozeszły się wieści, że jest strasznie długi. To w końcu Whyte – stwierdził szef labu. A jeden z testerów po sesji w Rychlebach nagrał to: Po zajęciu miejsca za kierownicą spodziewamy się zobaczyć koło w jakimś określonym miejscu, a tu dosłownie pół metra dalej! Bardzo długi. Po całodniowej jeździe mam bardzo obolały lędźwiowy odcinek kręgosłupa, muszę się chyba zacząć rozciągać, bo boli mnie strasznie. Wrócimy do tego.


Giant Reign 2 LTD
Reginę (no bo skoro jest Gloria, to powinna być i Regina) obecnej generacji w podstawowej wersji wyposażeniowej przetestowaliśmy dwa lata temu, niestety w rozmiarze XL, co znacznie zawęziło grono testerów. Teraz zaadoptowaliśmy L-kę i ruszyliśmy na podbój Bielskich ścieżek. Przede wszystkim do gustu przypadła nam pozycja w kontekście podjeżdżania.


Trek Powerfly FS
Czy się to komuś podoba czy nie, prezentacje rowerów na sezon 2018 przebiegają pod dyktando e-bików. Trek poszedł na całość i zaprosił nas do Verbier, dbając o odpowiednią pogodę i dreszczyk emocji w postaci wielkiego pożaru, po którym kazali nam siedzieć w chyba najbardziej odjechanym hotelu w mieście. John Riley – ‎Global Product Manager MTB w Treku powiedział: wymyśliliśmy najlepszego e-bike’a. Odważnie, zważywszy na to, czym Naczelny jeździł w Ameryce, a nie może nam powiedzieć, bo musiałby nas potem zabić.


Cube Stereo Hybrid 140 HPA Pro 400 27,5
Stereo Hybrid 140 to rower all-mnt z elementami systemu elektrycznego, które ładnie wkomponowano w ramę. Ciekawiło nas, czy lepiej nadaje się do dynamicznej zabawy w bikeparku czy do spokojnej alpejskiej przygody.
Krótka górna rura sprawia, że pozycja jest bardziej wyprostowana niż lubię i żeby swobodnie manewrować w ciasnych zakrętach, odruchowo mocno przesuwałem się na siodle do tyłu.

Wymyślili te durackie maszyny bo siły nie mieli
Odkąd tylko w rowerach pojawiło się wspomaganie elektryczne, wzbudza bardzo silne emocje. Każda wzmianka o rowerach z przedroskiem „e” wywołuje lawinę komentarzy – i jak to najczęściej z internetowymi dyskursami bywa, bardzo ostrych, ale też chaotycznych, w których argumenty mieszają się z insynuacjami, przypuszczeniami czy opiniami zakrawającymi o fanatyzm. Dodatkowo często formułowanymi przez ludzi, których wypowiedzi zdradzają, że z tematem dyskusji nigdy nie mieli do czynienia w praktyce. Wszystko to tworzy papkę, z której trudno wyciągnąć sensowne wnioski i odróżnić fakty od postprawdy.


Romet ERT 100 D
Takim rowerem można dojechać znacznie szybciej do pracy niż samochodem czy komunikacją miejską, zwłaszcza jeśli mamy do dyspozycji ścieżki rowerowe. I znacznie przyjemniej, a o to w tym wszystkim chodzi. I zupełnie na luzie, niczym stylową Vespą.


Fuji Roubaix 1.1
Rowery oparte na ramach z włókna węglowego z roku na rok stają się coraz bardziej dostępne dla kolarza, który poważnie myśli o ściganiu. Takie dwa kółka można kupić już za kwotę poniżej 6 tys. zł. Rodzi się więc pytanie – czy lepiej nabyć maszynę o carbonowym szkielecie, ale gorszym wyposażeniu, a może kupić bardziej wypasiony rower na aluminiowej ramie?


Orbea Orca M10 Team
Turkusowy wycinak Orca na klasycznych hamulcach i z nowym napędem Shimano Dura Ace 9100 zebrał sporo ciepłych komentarzy na temat pozycji, jaką zajmuje kolarz. Wyjeżdżając Orbeą na blisko stukilometrowy trening spodziewałem się, że doświadczę tego samego, co na innych, topowych szosówkach. Bezkompromisowa aerodynamiczna pozycja zawsze ma ujemny wpływ na komfort. Orca jednak nie dała mi szansy ponarzekać, kolejne kilometry były bezbolesne dla grzbietu. Duży plus, zwłaszcza że aerodynamika jest nienaganna – podsumował Bartek.


PRZYGODA
Srebrna Góra - update

Równo rok temu na łamach bikeBoardu ukazał się artykuł o nowopowstałych Trasach Enduro w Srebrnej Górze, jednak po ostatnich odwiedzinach uznaliśmy, że miejsce to rozwija się tak szybko, że zasługuje na aktualizację. Z racji tego, że stacjonujemy w Krakowie, Srebrna Góra nie jest pierwszą destynacją, jaka przychodzi nam do głowy, kiedy wyjeżdżamy na rower, dlatego zdążyliśmy narobić sobie zaległości. Co się zmieniło?

Mocny argument za Karyntią
Wiemy o jakich wakacjach marzysz. O obozie treningowym pod przykrywką wypoczynku, o codziennych zakwasach, całodniowych wypadach po górach, wielogodzinnych wspinaczkach. A wieczorem zimne piwo – nic więcej. Zamiast tego kończysz na plaży, bo mali terroryści muszą się taplać w wodzie. Muszą!

Austria rzekami płynie
Przejedziesz cały kraj na rowerze wzdłuż i wszerz, poruszając się tylko po ścieżkach. Wykąpiesz się w krystalicznie czystych jeziorach. Poznasz smak prawdziwego sera i już nigdy nie wrócisz do polskiej goudy z dyskontu. Na koniec serce rozsadzi zazdrość o to, że ty urodziłeś się na szarym blokowisku, a ludzie żyją tu jak gdyby nigdy nic i na wakacje wyjeżdżają za granicę. Bo im nudno u siebie (fanaberie!).

Polish chłop in New York
Poranny szum metropolii wyraźnie wdziera się do mojego mieszkania na skrzyżowaniu Houston St i 2nd Ave. To miasto nigdy nie śpi. Nocna zmiana oddaje pałeczkę porannej wrzawie. W blenderze ląduje awokado, banan, kilka kostek lodu i mleko migdałowe. Delikatne śniadanie i kawa przywołują mnie do życia. Słońce leniwie wznosi się pośród wieżowców Manhattanu, odkrywając mnogość przecznic i ulic przecinających to małe centrum świata. Mieszkając tuż obok remizy strażackiej, kilku knajp i głównej siedziby Hells Angels, w nocy nie można było liczyć nawet na umiarkowany hałas. Mimo wszystko bardzo szybko przywykłem do wysokich decybeli po zmroku.

Ekwador - normalnie, spokojnie
W miasteczkach wschodniego zbocza Andów jest jak na Słowacji. Między starymi zabudowaniami z czerwoną dachówką szarzeją betonowe bloczki. Ludzie są uprzejmi, skromni i chodzą w swetrach. Ułożeni, jak ich poletka posiekane w regularne czworokąty. W tonie głosu wybrzmiewa niewinna ciekawość. Pytają, jak mi się podoba, jak mi jest. Odpowiadam, że normalnie, spokojnie.

PORADY
Szybki sposób na kurcze

Jeśli miałabym wybrać tylko trzy niemalże niezbędne, podstawowe suplementy w diecie sportowca, na pewno byłyby to: magnez, kwasy omega3 oraz dobry probiotyk. Podstawowa dawka dobrego suplementu z magnezem to 300 mg na dobę. Czy jesteśmy w stanie tyle dostarczyć w diecie? I tak, i nie.

Czyszczenie bukłaka
Bukłaków używamy podczas maratonów, biegów górskich, wyścigów MTB, enduro i pieszych wycieczek. Ustnik jest zawsze „pod ręką”, a pić można nawet na najcięższych odcinkach bez zatrzymywania się. Bukłak uzupełniamy wodą, izotonikami lub nawet sokami owocowymi. Ale nie tylko stosowanie płynów innych niż czysta woda powoduje, że w systemie pozostają resztki stające się świetnym pożywieniem dla wszelkiego rodzaju bakterii oraz grzybów – z pleśnią na czele.

We dwójkę raźniej
Spełnieniem marzeń chyba każdego kolarza jest druga połowa odwzajemniająca jego pasję. W praktyce to jednak nie jest takie proste. Jak zarazić drugą osobę zamiłowaniem do kolarstwa i jak wspólnego wyjścia na rower nie zakończyć rozwodem?

Kontuzje w kolarstwie
Pod koniec zeszłego sezonu – we wrześniu w Żorach na Śląsku – odbyła się konferencja medyczno-sportowa w placówce medycznej Sport-Klinika. Dotyczyła ona teorii i praktyki kolarstwa górskiego. Gośćmi specjalnymi konferencji z pierwszej ligi MTB byli: Piotr Brzózka – zawodnik JBG2, mistrz Polski MTB, olimpijczyk z Londynu – oraz Anna Sadowska – zawodniczka VW Samochody Użytkowe, Mistrzyni Polski MTB. Przez pryzmat własnego doświadczenia podkreślili istotę treningu uzupełniającego do treningu kierunkowego w MTB. A jeśli chodzi o przeciwdziałanie kontuzjom, polecali dobrze określić swoje możliwości. Zwrócili też uwagę na o wiele większą ważność określenia obszarów do poprawy.

Kontrola efektów treningu przy użyciu badań krwi
Analiza wyników badań krwi może wskazać na niedobory w organizmie bądź występujące w nim zaburzenia. Kiedy np. dawka treningu jest nieodpowiednia, może pojawić się przewlekłe zmęczenie lub wyraźne obniżenie możliwości wysiłkowych. Co ważne, nie tylko zawodowcy, ale również amatorzy powinni od czasu do czasu sprawdzić, jak to jest z ich krwią.

EKWIPUNEK
Licznik Polar M460

Zaawansowany licznik rowerowy oferujący bardzo szeroki wybór prezentowanych danych. Można je pogrupować na osiem kategorii: prędkość, czas, dystans, puls, kadencja, moc, środowisko (wysokość, temperatura) oraz parametry aplikacji TraningPeaks tj. Intensive Factor, TSS czy Normalized Power. W każdej kategorii oprócz danych głównych np. prędkości mogą być pokazywane także pochodne jak wartości średnie, maksymalne czy pomiary dotyczące wycinków treningu np. okrążeń.

Kurtka B'TWIN Bike Rainjacket 900
Odzież wierzchnia w sam raz na okres przejściowy gdy siąpi, a wiosna nie wie czy jeszcze jest zimą czy już nie. Świadczą o tym takie cechy jak nieprzemakalność którą nasze testy potwierdziły na dwie godziny, wiatroszczelność czy nie najgorsza oddychalność.

Buty Specialized MTB Expert XC
To niemal najwyższy model butów przeznaczony do XC. Podczas użytkowania pierwsze co przykuło nasza uwagę to budowa wkładki i podeszwy zaprojektowanej z uwzględnieniem zasad Body Geometry. Jest ona grubsza od wewnętrznej strony co według specjalistów poprawia układ biodro-kolano-stopa.

Żel Chapeau N'Eau Shower Gel
Odwieczny problem zawodnika amatora. Jak się odświeżyć po wyścigu, wycieczce czy dojeździe do pracy w upalne dni? A przecież czasem po maratonie trzeba od razu pojechać do teściowej na obiad albo spędzić resztę dnia z dalszą rodziną. Prawie nigdy w miejscu zawodów nie miałem do dyspozycji prysznica czy chociaż strumyka do wypłukania się.

Niezbędnik wyścigowy
Wybierając się na rower, czy to na trening, czy wyścig musimy zabrać ze sobą rzeczy, które mogą się okazać niezbędne podczas jazdy lub jakiegoś zdarzenia. Oczywiście zestaw treningowy będzie się różnił od wyścigowego, który opisuję. Pierwszą rzeczą, jaką zawsze zabieramy ze sobą jest picie. Jak ważne jest uzupełnianie płynów podczas jazdy każdy wie, więc należy zawsze ze sobą mieć bidon z wodą lub izotonikiem.

Spodenki Specialized Therminal Mountain Bib Knickers ze SWAT
Prezentujemy spodenki z ocieplającej tkaniny doskonałe na jesień i wiosnę, żeby przypomnieć o tym że wakacje miną... a potem zacznie się jeszcze lepszy czas na jazdę. Jednak bardziej niż zalety materiału Therminal chcemy przedstawić idee fix Specialized pod kryptonimem SWAT. Specialized wręcz maniakalnie chce nas skłonić do jazdy bez plecaków.

Kamizelka Kross Multi Storage Vest
Producenci prześcigają się w pomysłach na alternatywy dla nie zawsze wygodnych plecaków. Na liście koncepcji, gdzieś pomiedzy nerkami a schowkami w ramie znajdują się wielofunkcyjne podkoszulki, których polską przedstawicielkę mieliśmy okazję przetestować w boju. Założenie jest proste: siatkowa potówka bezrękawnik, z jedną dużą kieszenią przeznaczoną na bukłak na środku pleców (małe paseczki, opanowujące ruchy rurki umieszczono na ramionach).

Spodenki Bontrager Troslo
Spodenki Bontragera wykonane są z syntetycznego materiału Profila Power. Dobrze dopasowują się do ciała nie ograniczając przy tym ruchów. Nogawki zakończone są taśmą uciskową, która utrzymuje materiał na miejscu. Wkładka Troslo inForm BioDynamic również spełnia swoje zadanie szybko odprowadzając wilgoć na zewnątrz zapewniając przy tym komfort i wygodę użytkownikowi. Testowany model to wersja bez szelek.

Kurtka adidas Terrex Agravic Alpha Hooded Shield
Co robi w bikeBoardzie wiatrówka do skyruningu? Reprezentuje nowe technologie! Wykonana jest z trzech rodzajów supercienkiego Pertexu. Na plecach i od dołu rękawów jest on najdelikatniejszy i przez to najszybciej trenspirujący pot. Na przedzie rękawów to taki w miarę normalny, cieniutki Pertex, a na klacie i ramionach dodano mu izolującą warstwę ultranowoczesnego materiału Alpha Insulation.

Opona Bontrager XR4 Team Issue TLR
Męczymy te opony już od dłuższego czasu. Dały się poznać jako całkiem uniwersalne, dlatego co chwile przeskakiwały pomiędzy naszymi prywatnymi rowerami a testowymi zestawami kół. W końcu nadszedł czas by coś o nich napisać. Przede wszystkim, pomimo częstych zmian, opony wciąż zachowują swoje własności i uszczelniają się jak na zawołanie.

Kask Scott Fuga Plus
Kask przede wszystkim powinien zapewniać ochronę głowy, ale w taki sposób, żeby jego obecność była jak najmniej zauważalna. Czyli powinien być lekki, wygodny i zapewniać odpowiednią wentylację. Dobrze było by też gdyby stylowo wyglądał. Jeżeli jesteście ciekawi jak z powyższymi kryteriami poradził sobie nowy Scott Fuga Plus, czytacie odpowiedni artykuł.

Naciągacze
Pamiętacie te ogromne napinacze w zjazdówkach, które opatulały korbę 4 kółeczkami i rockringiem, a przy okazji ważyły więcej niż cały napęd? Ja też nie, wypieram z pamięci takie traumy. Kiedy na rynku rowerów górskich popularność zaczęły zdobywać napędy jednoblatowe, okazało się, że rozwiązania z kategorii wyczynowych są na wyrost.

Kask Uvex Jakyl HDE
Cierpię na rzadką przypadłość. Rozmiar mojej głowy jest idealnie na skraju dwóch rozmiarów jaki dostępny jest Jakyll. Zamówiłem mniejszy, czyli 52–57 cm i czekałem z niepewnością na kask. Kiedy się wreszcie pojawił, a ja zacząłem wciskać go (dosłownie!) na głowę, byłem pewny, że muszę go wymienić. Bałem się, żeby nie ponadrywać sobie uszu... ale gdy wskoczył na miejsce, a ja poprawiłem – nie bez trudu – paski, uśmiechnąłem się szeroko.

Fotelik dla dziecka Thule Yepp Maxi
Wyprodukowany przez holenderską firmę Yepp model Maxi jest jednym z flagowych produktów marki. Montaż fotelika jest bardzo prosty. Stelaż mocowany jest do rury podsiodłowej za pomocą obejmy, jest ona przykręcana śrubami. Na końcu stelaża znajduje się gniazdo, do którego wsuwa się specjalny kątownik. Takie połączenie umożliwia regulację wysunięcia fotelika do tyłu lub do przodu. System daje możliwość zabezpieczenia fotelika przed kradzieżą za pomocą zamka z kluczykiem.

Siodło Giant Contact SLR Neutral
Wśród wielu akcesoriów oferowanych przez firmę Giant znaleźć można serię siodeł Contact, które różnią się materiałem szyn (włókna węglowe w najwyższym modelu SLR, rurki ze stali nierdzewnej w wersji SL oraz pełne pręty ze stali chromowo-molibdenowej w wersji podstawowej). Producent proponuje dodatkowo trzy wersje siodła różniące się kształtem dla użytkowników przyjmujących różne pozycje za kierownicą. Giant wyróżnia trzy rodzaje: przednią, neutralną i tylną.

Opona Hutchinson Fusion 5 Galaktic 11STORM
Jadąc na prezentację nowych opon szosowych Hutchinson Fusion 5, mieliśmy małe déjà vu i nie bardzo wiedzieliśmy, czego mamy się spodziewać. Przecież dokładnie rok wcześniej była premiera opony o tej samej nazwie. Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach.

Ultra lekkie koła szosowe
Nasz test potwierdził przeczucia, że masa ma ewidentny wpływ na osiągi kolarza. Zwłaszcza na podjeździe. Nie będę dawał porad jak schudnąć, bo sam chciałbym wiedzieć. Zresztą od tego jest nasza specjalistka Karolina Kozela-Paszek, autorka niezliczonej liczby artykułów poradniczych. Osobiście polecam jej tekst „Bezpieczne odchudzanie”. Jednak tu chcemy zająć się sprzętem. Pokutuje przekonanie, że lekkie koła są wiotkie i spisują się dobrze tylko pod dżokejami lżejszymi niż 65 kg.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWERY 2018

28 lat minęło – Yeti Ultimate

Odzież, akcesoria i dużo, dużo więcej!