Spis treści


kup e-wydanie

Gazeta dostępna w sprzedaży od 6.07.2016


AKTUALNOŚCI
Historyczny sukces, ale bez szału

Tegoroczne Giro di Italia przeszło do historii. Mimo rozbudzanych nadziei nie doczekaliśmy się etapowego triumfu i podium w klasyfikacji końcowej. Mamy za to spektakularny sukces! To się nazywa huśtawka uczuć.

Kolarska emerytura
Cadel Evans – mistrz świata ze startu wspólnego Mendrisio 2009, zwycięzca Tour de France 2011, dwukrotny zdobywca Pucharu Świata w kolarstwie górskim, nim wybrał ściganie na szosie. W trakcie pobytu w Szwajcarii mieliśmy okazję porozmawiać z tym sympatycznym i bardzo otwartym zawodnikiem.

FELIETON
Kultura

Dwa tygodnie temu napisałem tekst piosenki „Jestem Enduro”, którego klip okazał się internetowym hitem. Ten żart w rzeczywistości był odpowiedzią na pewnego rodzaju postawę, z którą dość często spotykam się na ścieżkach czy szosie.

SPORT
Polska kadra na Rio

O tym kogo będziemy oglądać w Rio decydują wyniki i wielomiesięczne kwalifikacje. Nie wystarczy raz błysnąć formą, żeby odebrać swój bilet i klucz do pokoju w miasteczku olimpijskim. Punkty do klasyfikacji narodów zbiera się już w sezonie przedolimpijskim, to w większości ten ranking decyduje o tym, ilu zawodników dany kraj może wystawić w poszczególnych konkurencjach. Okres kwalifikacji olimpijskich zakończył się z końcem maja bieżącego roku. Polskę reprezentować będzie 17-osobowa kadra. To bardzo cieszy, ponieważ jeszcze nigdy kolarska ekipa nie była tak liczna.

ROWER 2017
Będzie grubo
Trek Remedy
Kross Level B10
Kross Soil EX
Kross Vento 8.0 i 9.0
Kross Grist 1.0
Pivot Switchblade
Merida Big.Trail
Canyon Endurace CF SLX
3T Exploro
Scott Spark RC SL
[więcej]

ROWER
KTM Myroon 29 Elite 22s

Myroon okazał się niezwykle łatwy do oswojenia. Ustawiłem siodło i było po sprawie. Nie trzeba tygodniami oswajać się z jego charakterystyką ani mozolnie dostrajać parametry. [więcej]


Monteria Barracuda
Ten efektownie wyglądający zestaw z pewnością nie ujdzie niczyjej uwadze w sektorze startowym. Mocny przód silnie kontrastuje z płaskimi i cienkimi rurkami podsiodłowymi. Malowaniem Barracuda przyciąga spojrzenia, wygląda nowocześnie i sportowo – niczym wyścigowy jacht czy Ducatti z Martini Racing. [więcej]

Najtańsze carbonowe szosówki
W 1996 roku, kiedy ukazywał się pierwszy numer bikeBoardu, nawet mistrz olimpijski MTB startował na aluminiowym rowerze, bo włókno węglowe wciąż jawiło się jako fanaberia konstruktorów, bardziej przeznaczona do mamienia entuzjastów egzotycznych nowinek niż materiał do budowy wyczynowych ram rowerowych. Przez 20 lat włókno węglowe straciło dużo ze swojej magii, ale za to stało się pełnoprawnym materiałem konstrukcyjnym, bez którego nie sposób wyobrazić sobie współczesnego roweru.


Focus Spine C Factory
To typowy przedstawiciel rowerów trailowych. Mocna rama, 120 mm skoku i bogate wyposażenie. Tak w skrócie można opisać Focusa. To mniejszy brat Sama, który bardzo nam się podoba. Widać tu wspólny rodowód tych dwóch modeli. Spine ma prostą, ale przemyślaną konstrukcję, rama nie ma bajerów w postaci Boosta, zmiennej geometrii czy skomplikowanego systemu zawieszenia. Patrząc na Mondrakera, który ma mnóstwo niestandardowych rozwiązań, Spine zdaje się być skromny. Ale właśnie ten niepozorny wygląd kryje w sobie świetne właściwości jezdne. [więcej]

Mondraker Crafty R+
Po wstrząsającym wręcz wrażeniu, jakie wywarł na nas Dune RR (test bB #6/2016) byliśmy niezwykle ciekawi, jak szczególna geometria Forward Geometry sprawdzi się, gdy cały rower będzie toczył się na mięsistych oponach B+. Pierwsze wrażania są spektakularne. Wielki jest ten rower, jak nie wiem co. Siedząc za sterami, widzisz tylko górną rurę, a potem długo nic. Dopiero w oddali majaczy 30 (!) mm mostek. Wrażenie potęgują Maxxisy, które poznaliśmy już, jeżdżąc na Lokim (test również w bB #6/2016). [więcej]

Head Powers
Mijani na szlaku turyści najpierw, słysząc dość nietypowy dźwięk obracają się, a później odprowadzając wzrokiem opony szepczą między sobą: Ale ma grube koła. Pojawienie się fatbików było jak wychył wahadła. Można powiedzieć, że 27+ to poszukiwanie równowagi pomiędzy tradycyjnym rowerem i wszędołazem, którego przeznaczeniem są nie tylko alaskańskie przestworza. Rower tego formatu wprowadził do swojej kolekcji Head.

Specialized Diverge Pro
Za komfort w Diverge odpowiada szereg rozwiązań. Pierwszym z nich są wkładki elastomerowe Zertz, które są zlokalizowane na górnych rurach tylnego trójkąta oraz w przednim widelcu. Tak, jak inserty w rakietach tenisowych rozpraszają drgania powstałe na złych nawierzchniach. Kolejnym elementem jest carbonowa sztyca Specialized CG-R, której wyjątkowa konstrukcja sprawia, że działa jak resorek. Wygięcie jest podatne, a umieszczony w zagięciu elastomer działa jak poduszka.


Cannondale Slate 105
Nie, to nie jest rower szosowy! Nie jest to też rower przełajowy, turystyczny ani górski. To jakby wziąć ramę szosową i wstawić do niej górskie koła. Szalone! Amerykanie za nic mają ustalone reguły i mieszanie gatunków przychodzi im z łatwością. Mają w nosie konwenanse i czasem taka wolność pozwala zachwycać się prymitywną, dzwoniącą gaźnikową V2 Harleya z kierownicą Ape Hanger i widelcem o długości trzech metrów.

Cube Agree C:62 Disc
Agree to u Cube’a szosowa klasa średnia – plasuje się wyżej niż nowa linia Attain, ale nie jest tak radykalny jak w pełni wyczynowe Liteningi. Po usadowieniu się na siodle i złapaniu kierownicy od razu możemy się zorientować, że projektant nie miał nic przeciwko efektywności, ale pod warunkiem zachowania komfortu. Górna rura nie jest przesadnie długa, reach podobnie, główka ramy za to jest wysoka i nawet po wyjęciu wszystkich podkładek spod mostka nie powinniśmy narzekać na zbyt duże zgięcie bioder. [więcej]


Fuji Supreme 2.1
„Ochów” i „achów” nie było końca. Redakcyjna płeć piękna wprost oszalała z zachwytu na widok tej wyrafinowanej maszyny, a panowie dodatkowo podsycali radosną atmosferę wychwalając osprzęt oraz niską masę szosówki. Po raz pierwszy w historii damskich testów w bB utworzyła się kolejka, a tym samym rozpoczęły zapisy na jazdy testowe Fuji Supreme 2.1.

EKWIPUNEK
Okulary Uvex Sportstyle 810VM

Stworzone, aby w jak najkrótszym czasie nadążyć za zmieniającymi się warunkami oświetleniowymi i zapewnić przy tym niczym niezmącony, szeroki zakres widzenia.

Opony Chaoyang Merlin
Testowany Merlin jest w rozmiarze 29'' ma szerokość 44 mm. Toczenie jest doskonałe, zwłaszcza na twardej lub ubitej nawierzchni. Nawet na asfalcie, opona bardzo łatwo się rozpędza i utrzymuje dobrą rotację bez większych strat energii. W terenie, w suchych warunkach, jest w stanie sprostać większości nawierzchni.

Pianka do czyszczenia Fenwick's Foaming Chain Cleaner
Lata spędzone w branży rowerowej skutecznie uodporniły mnie na wszelkie „cudowne” preparaty, dlatego do obiektu testowego podszedłem z zawodowym niedowierzaniem i rezerwą. Jednak trwały one niespodziewanie krótko, jakieś 3 minuty, czyli dokładnie tyle ile demonstracja, w trakcie której w uwalonym góralu pod wpływem użytego preparatu spod warstwy błota i brudu na powrót ukazały się świecące metalicznie komponenty napędu.

Koszulka Endura FS260-Pro SL
Taliowana koszulka o sportowym charakterze dobrze dopasowuje się do ciała, doskonale podkreślając wycieniowaną sylwetkę kolarza. Do spreparowania koszulki wykorzystano technologię Coldblack, co zapewnia jej szybkie schnięcie oraz dużą przewiewność. Uszyto ją z kilku paneli materiału. Całość połączona jest mocnymi, estetycznymi i nieuwierającymi szwami charakterystycznymi dla Endury.

Siodło Fizik Arione 00
Nowy topowy model szosowy urzekł nas designem, Włosi dobrze wiedzą, jak zaprojektować ładne rzeczy. Ten model jest ręcznie wykonywany w Italii, co w pewnym stopniu uzasadnia kosmiczną cenę. Jego kształt jest futurystyczny, ale zarazem bardzo prosty i estetyczny. Idealnie pasuje do carbonowych matowych szosówek.

Komputer Mio Cyclo 505 HC
W porównaniu do poprzednika licznik nieco zmalał, jest lżejszy i ma mniejszy ekran (3” vs 3,5”). Jednak zwiększona została liczba pikseli, a dzięki temu ekran zyskał na czytelności. Oczywiście nadal jest kolorowy i dotykowy. Główne menu, jego układ i logika obsługi nie uległy większym zmianom.

Miernik mocy Rotor Inpower
Hiszpańska firma Rotor produkuje mierniki mocy zintegrowane z mechanizmami korbowymi od 2012 r. Pierwsza generacja ich mierników, pod prostą nazwą Rotor Power, mierzyła moc w obu korbach. Następnie pojawiła się wersja mierząca tylko lewą stronę – Rotor LT. W ubiegłym roku premierę miało rozwiązanie drugiej generacji – INpower mierzące moc również z lewej korby.

Koła No-limited Elite Race 38
Carbonowe obręcze o szerokości zewnętrznej 23 mm, stożku 38 mm, przeznaczone do szytek, zaplecione tytanowymi szprychami z carbonowymi spoilerami i obracające się na ceramicznych łożyskach wciśniętych w piasty o carbonowo-aluminiowym korpusie.

Siodło Profile Design Vertex 80 Cr-Mo
Siodło zostało zoptymalizowane do jazdy tri i TT (spełnia normy UCI) z bardzo agresywnym kątem podsiodłowym 78-82°, dlatego ma krótki nos umożliwiający radykalne przesunięcie go do przodu. Oprócz otworu ulżeniowego w środkowej części, dodany został kanał przebiegający wzdłuż całego nosa, dzięki któremu zmniejsza się nacisk na tkanki miękkie gdy przesuniemy się mocno do przodu.

Bluza Sportful Fiandre Light NoRain
Wyjątkowo lekka i doskonale dopasowana koszulka - kurtka przeciwdeszczowa z krótkim rękawem z serii No-Rain. Frontowa warstwa materiału dobrze chroni przed wiatrem, a tylna przed wodą.

Spodenki Sportful Fiandre Light NoRain
Spodenki dobrze sprawdzą się podczas jazdy w zmiennych warunkach pogodowych. Wkładka TCpro posiada wyjątkowo dużo żelu w miejscu styku kości z siodłem, jest obszerna i pozbawiona szwów.

Pompka KLS Omni
Uniwersalna pompka do opon i amortyzatorów. Dolna część wykonana z dobrze wyglądającego aluminium. Górna z plastiku z gumowymi elementami chroniącymi manometr. U dołu trzonu znajduje się mały przełącznik pozwalający wybrać zakres uzyskiwanych ciśnień. Tą samą siłą można uzyskać wyrzut dużej objętości powietrza o małym ciśnieniu lub małą objętość powietrza pod dużym ciśnieniem.

Kokpit Bontrager Line Pro 35
Kokpit składa się z aluminiowego mostka o zerowym wzniosie, który występuje w 5 różnych długościach (40 – 80 mm) oraz wściekle szerokiej kierownicy wykonanej z włókna węglowego laminowanego OCLV. Można ją nabyć w dwóch szerokościach: 750 i 820 mm, oraz dwóch wzniosach: 15 mm i 27,5 mm.

Spodenki Rose 2 Way
Zewnętrzne spodenki wykonane z mieszanki poliamidu i elastanu są lekko rozciągliwe i miłe w dotyku. Obszar stykający się z siodełkiem został wzmocniony nieco grubszym materiałem. Do dyspozycji są dwie klasyczne kieszenie, jak w dżinsach, dwie na nogawkach zapinane na zamek oraz jedna z tyłu, również zabezpieczona zamkiem.

Buty Shimano AM7
Kolekcja butów Shimano na rok 2016 jest naprawdę imponująca. Jednak zdecydowana większość z nich przeznaczona jest do współpracy z pedałami zatrzaskowymi. Jedyny model dedykowany platformom nazywa się AM7.

Potówki
Czy jesteście gotowi ubrać dodatkową warstwę odzieży podczas jazdy w wysokich temperaturach? Paradoks będzie łatwiejszy do zrozumienia po przeczytaniu poniższego tekstu. Prezentujemy kilka interesujących produktów przeznaczonych do jazdy w wysokich temperaturach.

Kask Endura Hummvee
Nazwa nawiązuje do popularnych spodenek przeznaczonych do jazdy ścieżkowej. Zaokrąglona skorupa jest pozbawiona bajerów i wabików na jelenia. Jest po wojskowemu – prosto i rzetelnie, a obniżony potęguje poczucie bezpieczeństwa i militarne konotacje.

Zapięcie AXA Foldable 1000
Zapięcie ma łączyć cechy łańcuchów, a więc długość i wytrzymałość z łatwością przewożenia. Całość składa się z 6 ogniw, które szybko składamy i wkładamy w uchwyt transportowy mocowany do ramy w miejscu koszyka na bidon i/lub paskami przeszytymi gumową nicią. Uchwyt trzyma się pewnie, a po użyciu obu mocowań jest dosłownie zabetonowany na rowerze.

Peleryna ULKi Save Me
Peleryna, jak sama nazwa wskazuje, ratunkowa. Ocali twoją stylizację przed nagłą, niespodziewaną mżawką lub porywistym wiatrem.
Wykonana z lekko transparentnej membrany Vintex (100% poliester), delikatnie rozciągliwej, o właściwościach wodoszczelnych i oddychających. Zastosowany materiał jest bardzo wytrzymały, odporny na ataki parkowej zieleni, a przede wszystkim błota lecącego spod kół.


PRZYGODA
Totalny zjazd w Kolorado

Kolorado jest stanem, którego średnia wysokość przekracza 2000 m n.p.m. Jest również jedynym stanem położonym w całości powyżej 1000 m n.p.m. Górskie krajobrazy, ośrodki narciarskie i najważniejsze dla nas – fantastyczne bike parki i ścieżki, po których można śmigać na legalu. Wraz z Aaronem Chasem wyruszyliśmy tym śladem, aby przekonać się na własnej skórze, co Kolorado ma do zaoferowania żądnym wrażeń zjazdowcom takim jak my. Nasz tandem uzupełnił włoski fotograf Ale Di Lullo oraz kamerzysta Connor MacLeod, prosto z Vancouver. Zrobiła się mocna, międzynarodowa ekipa!


Srebrna Góra na złoty medal
Nie wszyscy wiemy, że trasy enduro Srebrna Góra należą do ogromnego kompleksu oznakowanych tras Strefa MTB Sudety, na który składa się aż 20 tras poprowadzonych gównie po szutrowych drogach bardzo ciekawego i tajemniczego obszaru. Imponująca jest łączna długość tras Strefa MTB Sudety. Werble: 497 km! To tylko trzy razy mniej niż suma długości autostrad w Polsce. [więcej]

Izrael – militarnym szlakiem
Cel: 3 muzea wojskowe w 7 dni. Gdzie? W Izraelu. Jak? Na rowerze! Plan był prosty. Po wylądowaniu wieczorem na lotnisku Tel Awiw miałem w trakcie części nocy dojechać w pobliże Latrun, gdzie znajduje się Muzeum Yad la-Shiryon będące jednocześnie pomnikiem i mauzoleum poświęconym poległym żołnierzom izraelskiego korpusu pancernego oraz muzeum z jedną z największych na świecie kolekcji broni pancernej.

PORADY
Ęduro stajl

Nie ma co ukrywać panowie, wyczekujecie zawodów enduro całymi tygodniami. Sprawdzacie prognozy pogody, przygotowujecie się technicznie i wytrzymałościowo. Ale świetna forma tutaj nie wystarczy. Żeby być „ęduro”, musisz mieć swój własny, charakterystyczny i rozpoznawalny oraz niebanalny styl. I nie mam tutaj na myśli stylu jazdy.

Rowerzysta żywicielem. Ale czyim...
Potrafią latać, wkurzać, gryźć na przeróżne sposoby i gonić nawet kilka kilometrów. Bawić się z nami w ciuciubabkę, sztafetę, wyścig na dochodzenie lub po prostu niemiłosiernie bzyczeć. Mogą na nas nawet tracić skrzydła by zmienić się w formę osiadłą… Tak, tak to wszystko robi z nami przyroda w lesie. Ale po kolei…

Na góralu na legalu
Pakujesz rower górski i jedziesz na urlop do któregoś z europejskich krajów. Sprawdź wcześniej, gdzie możesz się poruszać, a gdzie grozi to mandatem. Czasem to wcale nie jest oczywiste! Jeśli jeździsz w polskich górach, zapewne mniej więcej wiesz, jak się po nich poruszać. Jako kolarze górscy mamy ten komfort, że w Polsce nie ma wielu restrykcji co do tego, gdzie jeździć możemy, a gdzie jest to zabronione.

Punkty spustowe
Czym jest punkt spustowy? Dlaczego powstaje? Co wywołuje i jaki ma wpływ na formę zawodnika? Począwszy od końca lat 90., zaczęto coraz bardziej zastanawiać się nad problemem zaburzeń tkanek miękkich w kontekście dolegliwości bólowych. Pojawienie się pojęcia punktu spustowego – „trigger point” – wpłynęło na leczenie zaburzeń mięśniowo-powięziowych. Dziś wiemy, że problemy mięśniowo-powięziowe są najczęstszą przyczyną dolegliwości bólowych człowieka.

ŻYWIENIE
Co się dzieje w naszym organizmie po wypiciu słodkiego napoju gazowanego?

Niektórzy, sięgając po napoje w sklepach, dobierają je ze względu na ich smak, kolor czy markę. Nie ma tu miejsca i czasu na sprawdzanie składu, zastanawianie się nad wartością odżywczą i skutkami zdrowotnymi, przecież jedyne o co chodzi, to bąbelki i uczucie orzeźwienia… Niestety nie myślą wtedy o swoim organizmie, który już wkrótce zostanie narażony na szkodliwe działanie składników zawartych w ulubionym napoju.

Koktajl warzywno – truskawkowy
Zdradzę wam sekretny przepis na mój ulubiony szejk sezonowy.
Kiedy na straganach pojawiają się truskawki, moim codziennym koktajlem przedpołudniowym jest właśnie ten. Polecam użycie wewnętrznych liści kapusty pekińskiej (białych), dzięki czemu smak będzie soczyście słodki. To idealny posiłek po lekkim treningu, pyszna przekąska, a do tego banalnie prosta i sycąca!

Potreningowe okno żywieniowe
Okres następujący tuż po treningu jest powszechnie uważany jako najważniejszy w kontekście resyntezy glikogenu i odbudowy uszkodzonych białek mięśniowych. Mimo iż wielu z nas wie, że jest to ważny czas, to zaniedbujemy go lub nie wiemy co i ile jeść, aby kolejnego dnia móc znów czerpać korzyści z treningu.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Niejasna przyszłość roweru

Nowy wymiar treningu

Moc „ludzi z żelaza”

Młodzi gniewni polskiego XC… rok później