Spis treści


kup e-wydanie

Gazeta dostępna w sprzedaży od 4.06.2016

AKTUALNOŚCI
Bike Adventure

Lipiec, pierwszy miesiąc wakacji. Dla jednych to czas rozpoczynający letni wypoczynek, dla innych okres, kiedy można nadrobić rowerowe zaległości. Są i tacy, którzy w kalendarzach zarezerwowali początek pierwszego wakacyjnego miesiąca, by spędzić go na wyścigu. Okazja jest przednia, ponieważ od 2 do 10 lipca w dobrze znanej wszystkim rowerzystom Szklarskiej Porębie odbywać się będzie Bike Week.

ROWER 2017
Merida Big.Nine

Tuż przed Pucharem Świata XC w Albstadt odbyła się prezentacja Meridy, w czasie której miała miejsce premiera dwóch nowych hardtailów przeznaczonych dla członków Multivan Merida Biking Team. [więcej]

ROWER
Cannondale Scalpel Si Carbon 3 i Canyon Exceed CF SLX 9.9 Pro Race

Postanowiliśmy sprawdzić, który typ roweru jest szybszy i na jakich trasach. Do testu wzięliśmy najnowsze modele, które można spotkać na najważniejszych zawodach na świecie. W szranki stanęły ultralekki Canyon Exceed CF SLX 9.9 PRO Race oraz niezwykle zaawansowany technicznie Cannondale Scalpel-Si Carbon 3. Co łączy te rowery? Oba przeznaczone są do wyścigów XC i mają podobną cenę. Dzieli je z pewnością konstrukcja ram.


Kellys Stage 90
Już go testowaliśmy. A oto jak postrzegamy go po dwóch latach, z nowym wizerunkiem i osprzętem. W stosunku do poprzedniej wersji największą zmianą jest oczywiście nowy napęd oraz malowanie podobne do Hackera, czyli z najwyższej kellysowej półki. Wyglądem się nie jeździ, ale niewątpliwie się go kupuje. [więcej]

Mondraker Dune RR
W 2012 roku, kiedy rowerzyści jeszcze nie do końca pozbierali się po inwazji kół 29”, a bikeBoard miał o połowę mniej stron niż teraz, Fabien Barel wraz z Mondrakerem postanowił zaserwować kolarskiemu światu coś zupełnie świeżego. To „coś” po czterech latach wciąż jest „nowe”. [więcej]


Orbea Loki H30 27+
Gatunek „plus 27” jest bardzo uniwersalny. Ogromne gumy są zapowiedzią wielkiej dzielności terenowej, przyczepności i amortyzacji. Jednocześnie rama takiego roweru umożliwia stosowanie normalnych kół 29”. Wystarczą piasty Boost. To taki bezpiecznik, który pozwala kupującemu spokojniej myśleć o przyszłości: jak mi się nie spodoba „Plus”, to będę miał przynajmniej niezłego twentyninera. Zgoda. Ale zanim dojdzie do tak drastycznych ruchów, trzeba powiedzieć, że nowoczesna geometria, z krótkim tyłem i długim przodem, zapowiada niezłą zabawę. [więcej]

GT Verb Elite
Geometria Verba jest standardowa, jak na nowoczesne rowery ścieżkowe, choć przód nie jest przesadnie długi. Gdy dodamy do tego umiarkowanie szeroką kierownicę (740 mm), wynikiem będzie dość wyprostowana sylwetka, która obiecuje sporo swobody na zjazdach, ale pod znakiem zapytania stawia efektywność podjeżdżania. Mój test zaczął się dość nietypowo, bo zamiast mozolnego podjazdu przede mną był długi zjazd krętą ścieżką. [więcej]

Rowery MTB dla kobiet
Różnimy się od mężczyzn. To oczywista oczywistość i nie chodzi mi o to, że podobno jesteśmy z Wenus, a oni z Marsa. Chodzi o bardziej przyziemne sprawy, takie jak wzrost, proporcje budowy i masa ciała. Różnimy się my i powinny różnić się także rowery, jakich używamy. Podpytaliśmy kilku producentów, jak to jest z tym babskim sprzętem. [więcej]

Rowerki biegowe
Świat idzie do przodu, wszystko dzieje się coraz szybciej. Rodzice chodzą ze swoimi pociechami na basen od 4 miesiąca życia, wybierają się z nosidełkiem w góry, tym samym starają się uczyć swoje dzieci aktywnego spędzania wolnego czasu praktycznie od narodzin. W końcu „czym skorupka za młodu nasiąknie...” i „czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”. Ucząc dzieci sportowych nawyków, sami zyskujemy na lepszym kontakcie i głębszej więzi z pociechami. Dzieci najlepiej rozwijają się właśnie w ruchu, nie tylko fizycznie, ale również umysłowo. A przecież o to nam, rodzicom, chodzi. Dlatego rowerek biegowy (bez pedałów) to jedna z najlepszych form zabawy, która kształtuje rozwój dziecka. [więcej]

Scott Addict 20
Trudno w to uwierzyć, ale od premiery modelu Addict minęło już dziewięć lat. W 2007 roku Scott zaprezentował go jako następcę słynnego modelu CR1. Nowa rama ważyła 790 g, co, jak na tamte czasy, było niesamowite. Tym bardziej, że wynik ten uwzględniał już zintegrowany wspornik siodła (!), a cały rower ważył zaledwie 5,9 kg. [więcej]


Docura Faro Ultra Light
Sercem roweru jest rama, która oferowana jest w sprzedaży wraz z widelcem (ten zestaw można kupić za 2590 zł). Jeszcze do niedawna tyle (a nawet więcej) kosztowały wersje aluminiowe – cięższe i mniej wygodne. Czy warto zainwestować w taki sprzęt?

Romet Boreas i Huragan 4
Grawelówka, gravelówka – gry pierwszy raz usłyszałem tę nazwę, uśmiechnąłem się ironicznie. Makaronizmy mnie zazwyczaj śmieszą, tutaj oprócz warstwy językowej miałem jeszcze wrażenie sztuczności wyodrębnienia osobnej kategorii rowerów „na szutry”. Mamy przecież przełajówki i szosówki, nie mówiąc już o całym świecie rowerów na grubszych oponach. Testu podjąłem się dlatego, że jego formuła wydała mi się bardzo ciekawa – dwa rowery od tego samego producenta, onegdaj marki znanej niemal każdemu w Polsce, a teraz szturmem podbijającej rynek, oba za prawie jednakowe pieniądze, w miarę podobnie wyposażone.

Merida Crossway 7000 Urban
Rewolucja seksualna ubiegłego wieku miała swoje złe i dobre strony. Kryzys finansowy, który dotknął nas jeszcze kilka lat temu, pomimo swego pejoratywnego wydźwięku ocucił wiele mądrych głów, ale co to ma wspólnego z Meridą Crossway 7000 Urban? Można zaryzykować stwierdzenie, że to rower pełen sprzeczności i będący konsekwencją ewolucji. Grubo? Ma być grubo.


EKWIPUNE
Amortyzator SR Suntour Axon Elite 29 RL-RCK

Topowy amor XC/Marathon Suntoura to Axon Werx z carbonowymi goleniami. My testujemy drugi w hierarchii model. Jak większość amortyzatorów tej klasy ma aluminiową rurę sterową i magnezowe golenie dolne.

Napęd SRAM Eagle XX1
Jeszcze nie przebrzmiały komentarze po prezentacji 12-rzędowego napędu MTB, a my dorwaliśmy Eagle’a. Ale zwykły test, to byłoby za mało – przetestowaliśmy go w warunkach wyścigowych. Tuż przed Pucharem Świata XC w Albstadt wystartowaliśmy w maratonie Albstadt Classic Marathon na dystansie 46 km.

Opony Chaoyang Gladiator
Z Chin? Skojarzenie jest jak najbardziej słuszne, bo Chaoyang to jedna z dzielnic Pekinu. Marka należy do spółki Hangzhou Zhongce Rubber, która jest największym producentem opon dla branży motoryzacyjnej w Chinach. Brzmi poważnie, bo i portfolio Chaoyang jest obszerne, znajdziemy w nim opony szosowe, przez BMX-y i fatbiki, po DH.

Sztyca regulowana 9Point8 Fall Line
Przerobiłem kilka sztyc. Wiele z nich na kompletny szmelc. Dziś już wiem, że nie lubię wyrobów projektowanych w Kalifornii, gdzie nie pada, i nie umiem naprawiać w nich hydrauliki. Dlatego z wielkim zainteresowaniem oglądam sztyce mechaniczne i śledzę wynalazki pochodzące z Kanady, gdzie leje, jest błoto, a ludzie mimo wszystko jeżdżą. Pod włos można mnie wziąć szczególnie taką „narracją”: inżynierska firma na co dzień zajmująca się przemysłem, w której kolesie postanawiają zaprojektować rowerowy sprzęt dla siebie, bo wiedzą, że rowerówka jest w błędzie. A 9point8 ma do tego kapitalną nazwę i logo.

Okulary Uvex Variotronic S
Uniwersalnym rozwiązaniem problemu z wymianą klasycznych szybek w okularach są fotochromy automatycznie zmieniające ilość przepuszczanego światła. Są droższe, ale sprawdzają się bardzo dobrze w prawie każdej sytuacji – najlepiej na szosie, gdzie zmiany nasłonecznienia nie są nagłe. Inaczej sprawa wygląda z MTB.

Okulary Rose PS 03 Photochromic
Szkła fotochromatyczne dostosowują przepuszczalność promieni słonecznych do intensywności światła słonecznego. Okulary sportowe ze szkłami tego typu dostępne są od wielu lat, jednak wciąż są niedoceniane. Na zdjęciu pokazaliśmy całkiem zaciemnione promieniami słonecznymi szkło, na krzyż zakleiliśmy je taśmą izolacyjną i po jej odklejeniu ukazało się całkiem przeźroczyste tworzywo.

Spodenki Endura SingleTrack III
Singletrack. Od niego wszystko się zaczęło. Spodnie zaprojektowane w Szkocji i dostępne w Polsce za rozsądną cenę. Aż trudno nam uwierzyć, że do sprzedaży weszła już trzecia generacja ścieżkowych ubranek.
Przód i tył nogawek wykonano z Cordury zabezpieczonej warstwą odpychającą wodę. Szare panele z boków, w kroku i pod miejscem, gdzie plecy tracą swe szlachetne miano są z cienkiego i bardzo elastycznego materiału.

Buty Northwave Enduro Mid
Pancerny but do wyczynowego enduro. Teoretycznie każdy może to napisać, z tym, że Enduro Mid powstał na podstawie doświadczeń profesjonalnych kolarzy startujących w EWS. Cedric Gracia, mówi wam to coś? But jest bardzo obudowany i chroni stopę i kostki.

Bluza Kellys Ride Your Life
Koszulka enduro z długimi rękawami i bardzo luźnym krojem. Testowaliśmy rozmiar M, który z początku wydawał się na mnie za duży (mam 183 cm wzrostu), bo sięgał mi aż do połowy ud. Okazało się jednak, że tak ma być.

Koszulka Sportful Gruppetto W
Dopasowuje się do ciała nosicielki niczym druga skóra. Materiał bazowy jest cieniutki, lekki i „śliski” w dotyku, a przy tym bardzo elastyczny i wytrzymały. Jak wykazał test jest również szybkoschnący. Całe ramiona oraz boki koszulki zostały wykonane z tkaniny AirMesh o strukturze siateczki.

Kobiecy punkt... siedzenia
Szersze, z miękką żelową wkładką czy węższe, twardsze i bardziej sportowe? Jakie spodenki będą odpowiednie? Obcisłe, z elastycznego i szybkoschnącego materiału czy luźne szorty z kieszonkami? W których będę lepiej wyglądać?

Narzędzia wielofunkcyjne
Ja się tam bez „multitoola” lub „scyzoryka”, jak zwykło się je potocznie nazywać, na rower nie ruszam. Po części wynika to ze specyfiki mojej pracy – większość jazd odbywam na rowerach testowych, w których zawsze trzeba coś ustawić czy wyregulować. Ale nawet, gdy dosiadam swojego dopieszczonego, perfekcyjnie ustawionego cudeńka, to i tak do koszulki czy plecaka wrzucam „imbusy”. No bo zawsze może przydać się to komuś z moich towarzyszy.

Buty Giant Surge
Surge, podobnie jak jego brat MTB – Charge, którego test mogliście przeczytać w bB 3/2016, jest reklamowany jako but zaprojektowany od całkiem czystej kartki. Spokojnie, Giant Surge nadal zakłada się na stopy, a ich zadaniem jest przeniesienie energii kolarza na napęd roweru. Reszta jest rzeczywiście innowacyjna.

Kurtka Endura FS260-Pro SL
Tegoroczna nowość otwierająca kolekcję szosowej odzieży Endura nie bije rekordów, ale jest bardzo lekka i po zwinięciu ma wielkość półlitrowego bidonu, więc mieści się w kieszonce koszulki kolarskiej. Jej najważniejszym atutem jest trzywarstwowy materiał z membraną ExoShell40 chroniący przed przewiewaniem, wodą a przy tym oddychający.

Lampki Pro-X Lupi
Zestaw lampek mocowanych w otwór kierownicy jest produktem dla wszystkich, którzy chcą poprawić swoje bezpieczeństwo na drodze, jednocześnie nie musząc pamiętać o zabieraniu ze sobą dodatkowych akcesoriów.

Zapięcie Abus Bordo Centium
To nie jest zwykłe zapięcie rowerowe, to pomnik dla fundatora firmy, bo w 1924 roku powstała pierwsza kłódka Augusta Bremickera.

Bagażnik samochodowy Uebler X-31 S
Do małej stalowej ramy zatrzaskuje się aluminiowy stelaż z rury. Minimalistycznie. Zamocowany jest zawiasowo co umożliwia odchylenie rowerów i otwarcie klapy bagażnika. Do rury obrotowo mocowane są składane plastikowe spoczniki do kół, lampy oraz aluminiowy pałąk oraz płyta tablicy rejestracyjnej.

Sztyca Orbea Kit Digit
To zestaw przemyślnego zacisku i specjalnej sztycy podsiodłowej (ø31,6 mm, całkowita długość 400 mm). Sztyca ma szczególny kształt – od tyłu wyfrezowana jest szczelina pozwalająca wkręcić specjalne ograniczniki. Dzięki nim po odpięciu zacisku użytkownik może przesuwać sztycę w ustalonym zakresie.

ROVESTORY
Whyte z Walii

Patrzyłem na G-160 Works z mieszanymi uczuciami. W świetle przesączonym przez grubą warstwę walijskich chmur pomarańcz był bury, płaski i bez życia. Widząc wieszak z pozostałymi testówkami stwierdziłem, że chyba dostali rabat na całą cysternę farby. Praktycznie wszystkie były w tym samym kolorze. Ściągnąłem muskularnego bydlaka z poprzeczki, z niekłamanym podziwem obserwując grube profile przedniej części ramy. Ciągnąłem go do tyłu i ciągnąłem, a on nie chciał się skończyć. Długi skurczybyk, ale wiedziałem, że mniejszej ramy niż „L” nie chcę. [więcej]


Haibike w drodze na Policę
Czytając komentarze w Internecie zauważyłem, że podstawowym argumentem przeciwników elektryczności w rowerze jest pytanie: co będzie, jeżeli zabraknie prądu? Gdy to czytam, wyobrażam sobie załogę samolotu pasażerskiego lecącego za ocean i kapitana, który pyta drugiego pilota: a co będzie, jeżeli zabraknie nam paliwa? Idąc dalej tym tropem, co będzie, jeżeli zabraknie ci prądu w smartfonie? Czy masz w kieszeni papeterię na wypadek, gdybyś chciał się z kimś skontaktować? A lampkę w rowerze masz na bateryjkę czy łój? [więcej]

PRZYGODA
Gdzieś w Gruzji...

Wracałem do Polski z przeszło pięciomiesięcznego rejsu. Z kieszeni dobiegł mnie dźwięk przychodzącej wiadomości. „Gruzja czy Izrael?” – krótkie pytanie od Kamila. Podekscytowany dzwonię do niego i zaczynamy wspólne obrady. Po kilku minutach zapada decyzja. Obaj mamy słabość do gór, a żaden z nas nie był jeszcze na Kaukazie. Nie chcemy mieć również problemów z wjazdem do państw ościennych. Decydujemy się na pierwszą opcję. Wiemy już gdzie. Teraz pozostaje do ustalenia jak, kiedy i z kim...

24 h w Egipcie
Śpię głęboko i spokojnie, jednak zdecydowanie za krótko. Nad ranem, już o 4:30, pierwsze promienie słoneczne palą niemiłosiernie mimo grubych zasłon w oknach hotelowego pokoju. Obracam się na drugi bok, aby uniknąć świetlistych refleksów drażniących moje oczy i pospać jeszcze przez chwilę. Kilka minut później z drzemki brutalnie wyrywa mnie charakterystyczny śpiew muezzina, który tubalnym głosem nawołuje wiernych do modlitwy. Po chwili nie słyszę już nawet własnych myśli, stłamszony brzmieniem tysięcy modlitw. Dla mnie to oczywisty znak, że koniec spania i czas rozpocząć rowerową przygodę w państwie faraonów!

Bornholm – siła spokoju
Zjawiskowa wyspa! Ziemia obiecana dla tych, którzy łakną spokoju i szukają takich miejsc, by móc bez końca krążyć rowerem i podziwiać z niego urokliwą przyrodę. Spakowaliśmy więc dom z kuchnią (czytaj namiot, gazowy kartusz i garnek) oraz dwa rowery i ruszyliśmy na podbój duńskiej wyspy. [więcej]


PORADY
Montaż bloków szosowych

Temat nie jest łatwy, ponieważ w dużej mierze uzależniony jest od indywidualnych cech i preferencji użytkownika. Opisana poniżej procedura pozwala uzyskać neutralne ustawienie bloków, które następnie na podstawie jazd testowych każdy użytkownik powinien spersonalizować zależnie od potrzeb. Decydując się na zakup pierwszych pedałów szosowych, należy zdawać sobie sprawę, że na rynku funkcjonują trzy (liczące się) wzajemnie niekompatybilne systemy: Look, Shimano i Time.

Jak rozpocząć karierę kolarską dziecka cz. 4
Zazwyczaj pasja do sportu rodzi się z obserwacji sposobu spędzania wolnego czasu przez najbliższych. Upodobanie do sportu dzieci często przejmują od rodziców. To właśnie oni są ich pierwszymi nauczycielami czy trenerami, ale taka współpraca nie jest prosta. Znacznie łatwiej jest odmówić mamie czy tacie. Powiedzieć NIE, więcej tego nie zrobię! Odmówić wyjścia na trening, startu itp. Jednak niektórym się to udaje. Są przykłady takiej współpracy nawet na najwyższym światowym poziomie.

Trening w zawieszeniu odc. 6
W tym miesiącu przygotowałam dla Was nowe wyzwanie – Tabatę - bardzo intensywny, interwałowy trening metaboliczny, który pozwala osiągnąć doskonałe rezultaty w optymalnym czasie. Pracujesz przez 20 sekund, odpoczywasz 10, wykonując 8 serii. Stosując taki schemat dla trzech ćwiczeń, z minutową przerwą między nimi, cały trening zajmie jedynie 14 min. Myślisz, że to mało? Cóż, wykonując ćwiczenia na 100%, intensywność jest tak duża, że będziesz naprawdę porządnie zmęczony. Dalej mi nie wierzysz? Wypróbuj ten zestaw, a przekonasz się sam.

Zawodnik na mecie
Nawodnić się i uzupełnić zapas węglowodanów – to dwie kluczowe dla zawodnika misje po wjechaniu na metę wyścigu. Bez względu na to, czy jest to finisz etapu Tour de Pologne czy lokalny maraton MTB. Zadania już znamy, pojawia się więc pytanie, w jaki sposób to zrobić i jak poukładać sobie czynności po zakończeniu rywalizacji.

Rozciąganie
Co do tego, że należy się rozciągać zgodni są chyba wszyscy. Wertując prasę rowerową i biegową, spotykamy się z wieloma radami, często sprzecznymi ze sobą. Statycznie czy dynamicznie? Przed treningiem czy po nim? Do pierwszej bariery czy do bólu? Jak długo? To tylko kilka pytań, na które czytelnik musi sobie odpowiedzieć, a przecież czytając tego typu publikacje, chcemy gotowych odpowiedzi lub chociaż konkretnych rad. Postaram się odpowiedzieć na postawione wyżej pytania.

ŻYWIENIE
Makaron ze szparagami i bazylią

W pełni wiosenna, ultra-szybka potrawa po lub przed treningowa! Tak się złożyło, że nawet wegańska. Jeśli tak jak my, uwielbiacie szparagi, możecie je śmiało wkomponować w kolarską pastę! Na przygotowanie potrawy wystarczy 10 min, a makaron i szparagi można gotować razem. Szparagi są niskokaloryczne (poniżej 20 kcal na 100 g), ale zasobne w białko, potas,
magnez i selen. Odkąd pamiętam szparagi i makaron zawsze gościły na stole w kadrze narodowej MTB!

Odżywianie na wyścigu etapowym
Im dłuższy dystans, tym większe znaczenie odgrywa odpowiednio dobrana, przemyślana oraz przećwiczona strategia żywieniowa oraz suplementacyjna. Absolutnym i ostatecznym wyzwaniem jest odżywianie w czasie wyścigu etapowego.

Naturalne antyutleniacze
Czy wiesz, że poddając się zwiększonemu wysyłkowi fizycznemu, „stresujesz” swój organizm? Jak to? Przecież całe życie mówiono nam, że ruch to zdrowie! Organizm ludzki dąży do utrzymania równowagi w skali każdej komórki. Niekorzystne warunki, jakim zostaje poddany – takie jak stres, wysoko przetworzona żywność, palenie papierosów, niska higiena życia (np. niewystarczająca ilość snu) – powodują, że na poziomie biochemicznym następuje zaburzenie tej równowagi. W wyniku tego następuje wzmożona produkcja wolnych rodników, co wywołuje STRES OKSYDACYJNY komórki. Ale trzeba pamiętać, że jednym z czynników stresogennych jest także zwiększona aktywność fizyczna.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Look 795 Aerolight
B'TWIN Ultra 940 CF
3T Exploro Team
Fuji Jari 1.3
Mondraker Podium Carbon R
Orbea Alma M-Pro
Scott Scale RC 700 Pro